Изазови – геномика

Пројекат Изазови – геномика реализован је као научни камп уз подршку Центра за стручно усавршавање Чачак.

Почетак рада је везан за кратко упознавање појма и значаја геномике, прилагођено узрасту ученика и представљено кроз презентацију.

Ученици се уводе у изазове преко њима познатих чињеница о стратегијама репродукције у живом свету Колико познајемо репродукцију живог света? Преко картица знања са сликом и описом врсте на енглеском језику, приступом на интерактивну вежбу, опредељују се за бесполно, полно или оба типа репродукције.

Уочавањем и бојењем илустрација хромозома, еволуције и наслеђивања боје очију, води се дискусија о досадашњим сазнањима Шта знамо о томе?

Како би стекли увид у изглед и опипљивост ДНК молекула раде изоловање ДНК из јагоде, које ће на крају вежбе јасно да уоче.

На примеру људског кариотипа приступају интерактивној вежби Направи кариограм и састављају кариограм ређањем хромозома према сличности у величини, позицији центромера и уочљивим распоредом трака.

У следећем изазову, ученици добијају дводимензионални ДНК молекул, који је потребно претворити у двоструку спиралу пратећи упутство Оригами ДНК. Тако формиран модел ДНК ученици задржавају за себе, као подсећање на овај изазов.

По угледу на праве научнике који се баве истраживањем генома живих бића, ученици раде интерактивно декодирање појединих секвенци ДНК молекула, проналазе протеин (аминокиселину) који одговара неком организму (ако је резултат 100% значи да се секвенце тачно подударају), приступом на www.uniprot.org/blast/. Такође, раде и одређивање (читање) исправних ДНК реченица, односно читање делова молекула ДНК који кодира одређен протеин. Говори се о достигнућима и етичким питањима пројекта Хумани геном.

У последњем изазову, ученици на хамеру цртају Дрво проблема, где стабло представља сам проблем, корен узроке, а гране последице тог проблема. Гране су подељене на два дела, једна грана носи промене телесних хромозома а друга промене код полних хромозома. У датим зонама корена, стабла и грана, одрећују и лепе стикере од понуђених могућности за синдроме: Даунов, Патау, Едвардсов, Тарнеров, Супер жена и Клинефелтеров.

На крају, ученици су забележили своја запажања попуњавањем излазне анкете. Доминирају одлична искуства, а чињеница да се континуирано радило више од три сата, без осећаја умора и жеље да напусте активности, говори у прилог таквом искуству. Нашим осмацима придружили су се и ученици из ОШ Свети Сава са Тањом Вујовић, професором биологије.

Информатичку подршку пружила је Љиљана Иванковић, професор информатике. Водитељи и аутори активности биле су Биљана Ускоковић Брковић и Ана Вуловић, професори биологије.

Објава на сајту Школске управе Чачак: Изазови – геномика

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

Блог на WordPress.com.

Горе ↑

%d bloggers like this: